søndag den 28. juli 2013

Drama & Keith Richards

Lørdag morgen kom jeg ind i stuen til en undulat smurt ind i blod. Ihvertfald på den ene vinge, på næbbet og med blod på tremmerne og på væggen. Hvor blev jeg forskrækket! Det var gode, gamle Bølle her, der var noget mat i sokkerne. Han sang ikke meget. Min søster blev konsulteret, og vi er ganske enige i, at dyr ikke skal lide. Nu er jeg åbenbart (heldigvis?) som læge ualmindeligt blødhjertet, og det der med at slå ihjel/aflive begrænser sig til fluer, hvepse, myg og edderkopper.
Men det var jo synd, så faktisk havde jeg gjort klar, da han pludselig fløj en runde. Ikke i fin stil, men dog en runde. Han beholdt derfor livet, og jeg fik læst på, at undulater kan have "blodfjer" - nye fjer med et stort blodkar. Hvis de af en eller anden grund knækker, kan de bløde ganske kraftigt, og det er formentlig det, der er sket.
Nu er jeg hjemme efter endnu et dejligt døgn i det fantastiske hus, søsterens familie har lånt, og Bølle er glad og syngende som altid. Der er stadig lidt blod hist og pist, men han er åbenbart ikke sådan at slå ihjel! Overvejer, at give ham navneforandring til Keith Richards!

On Saturday morning, when entering the living room, I found a bird covered in blood on one wing and on the beak. There was blood on the bars, and on the wall as well. I was so shocked! It was good, old "Bølle", who seemed quite weak. Didn't sing much. My sister was consulted, and we agree very much in that animals shouldn't suffer. Apparently (fortunately?), as a doctor I'm a real softie, and killing/euthanize subjects only concerns flies, wasps, mosquitoes and spiders.
But it was a pity seeing him, so actually I got ready for the killing, when he suddenly flew a round. Not in a very pretty way, but still a round. He got a chance for surviving, and I found out that budgies can have "blood feathers" - new, soft feathers with a big blood vessel inside. If a feather like this is broken, they can bleed quite heavily, and I guess that is what happened.
Now I'm back home after another, wonderful 24 hours in the amazing house my sister and her family borrowed, and Bølle is singing happily as always. There is still a little blood here and there, but he is not so easily killed! Maybe his name should be changed to Keith Richards!

12 kommentarer:

  1. Nå, stakkels undulat. Men han er da for pæn til at være Keith Richards, den omvandrende mumie - hvad med Cliff Richard, han må da være nær de 80 og er ganske glat og rynkefri ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men Cliff er bare lidt for plastic-agtig, ikke? Keith har overlevet mod alle odds. Min fugl har vist allerede nået aldersrekorden for fugle hos mig, men er virkelig svær at få ned med nakken. Selv om han hoppede i marsvineburet, tæskede et par koner osv.....

      Slet
  2. Hvor var det godt han klarede den, det ville da være synd at aflive ham. Jeg håber han kommer sig helt. Han lyder til at være sej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sandelig også glad for at jeg ikke nåede at gøre det! Det var tæt på.....

      Slet
  3. Godt han nåede den flyvetur ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Han ville bare ud! Ganske som han plejer....

      Slet
  4. Bølle lugtede åbenbart lunten ... og hvad gør man, når man ikke taler helt samme sprog? - så må der kropssprog til. Og han fik da heldigvis fortalt, at han er OKAY!!! Pyh-ha ... godt du ikke var nået længere med "projektet"!

    BTW: Insekter og kryb har også ret til livet, selv om de kan være ualmindeligt irriterende. Jeg lukker "dyrene" ud i setdet for at klaske dem!

    M.h.t. Cliff Richard, så er han altså KUN 73 ... ;-)

    *SMIL* fra Lisbet
    - og *PIP* til Bølle ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Han havde vist ikke helt luret mine planer, men var lidt bekymret over sådan at blive nedstirret. Det er undulater sjældent glade for!
      Insekter har vi forskellige grænser for. Heldigvis er der rigeligt af dem!

      Slet
  5. Svar
    1. Me too. I always thought him to be the kind of bird who will live for many years!

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails