søndag den 7. november 2010

Sikke en dag! / What a day!

Hold op, for en hyggelig dag i går! Fyldt med garn, veninder og strikketøj. Enkelte børn og dejlig kaffe og mad.
Veninden fra Esbjerg og jeg lagde hårdt ud. Hjemmefra kl. knap 9.30, S-tog til Frederikssund, hvor Johanne hentede. Første stop var herefter Græse Mølle Gårdbutik ved Frederikssund.
Nøj, for en fed butik! Der var stort set alt, hvad hjertet kan begære.... Et temmelig stort hjørne med garn, først og fremmest. Sådan - virkelig lækkert garn! Vi var endda heldige nok til at ramme ind i fødselsdags-ugen med 20% rabat, så der blev shoppet en del.
Jeg faldt over en trøje, jeg aldrig har set før - hverken på nettet eller i det virkelige liv. "Elisabeth", designet af Kirsten Toftegaard, i det smukkeste strukturmønster overalt. Jeg har lige siddet og ledt lidt, men kan faktisk ikke engang finde den på internettet, så det var vist godt, jeg bare slog til! Den blev nemlig straks udnævnt til at være årets julegave fra min mor (og jeg har tjekket - jeg får heldigvis også en julegave i år!) Derudover røg der lidt småtteri-garn med hjem også. Bambus-uld strømpegarn og det lækreste tweed-uldgarn til en hue.

Yesterday was a wonderful day. Filled with yarn, friends and knitting. A couple of children and lovely coffee and dinner. My friend from Esbjerg and I started early - left home around 9.30 a.m., took the train to Frederikssund, where Johanne picked us up. First stop was then Græse Mølle Gårdbutik, close to Frederikssund.
Wow - what a great place! With everything your heart desires..... A large corner with yarn, to take first things first. Really yummy yarn! We even had the luck to visit the shop during the birthday-week with a 20% sale, increasing shopping.....
I stumbled across a sweater I never saw before. Neither on the internet, nor in real life. "Elisabeth", designed by Kirsten Toftegaard, in the prettiest textured pattern all over. I have just been looking on the internet, but I can´t find any link, which makes me feel even more lucky that I just grabbed the chance and bought it! It will become this year´s Christmas present from my mother (And I did ask - I will receive a present even this year!) Furthermore I bought a little bamboo-wool sock yarn and some lovely tweed wool for a hat.

Dernæst gik turen til Slangerup. Til Strikketøsen, som jeg nok havde hørt og læst om, men aldrig set i virkeligheden... Jeg må sige - den er fed! For det første er butikken ca. dobbelt så stor som jeg troede. Der er ca. dobbelt så meget garn, som jeg troede!
For det andet er der et kæmpe bord midt i butikken, hvor man er mere end velkommen til at sætte sig ved og strikke. Lige præcis butikker med borde er jo ikke noget, vi har enormt meget tradition for i Danmark, mens jeg har set det en del steder i USA. Det er bare et koncept der holder! Vildt hyggeligt, og man føler sig både velkommen og har lyst til at blive lidt længere.
For det tredje? Uh - de har gratis kaffe! Kaffeautomat med valgmuligheder er også virkelig en god ting!
For det fjerde? De har en stol med strikket betræk - se det nederste billede. Hvis ikke DET er perfekt til en garnbutik, så ved jeg virkelig ikke!
Faktisk så synes jeg bare, at butikken skulle flytte tættere på København.....
Jeg holdt mig nu noget tilbage. Var vist lidt forskrækket over alt det, der var røget i posen det første sted, så det endte med et nøgle "Jawoll Magic" i citrusfarver - gul, orange og grøn. Det må skulle bruges til et citron-sjal!

Our next stop was "Strikketøsen" in Slangerup. A place that I have heard and read about, but never visited.
I have to admit - it is a really cool shop! First of all the shop is twice the size I expected and holds twice the amount of yarn I expected.
Secondly, the shop has a giant table in the center, where everyone is welcome to sit down and knit.
Exactly yarn shops with tables like that are not a tradition in Denmark, but I have seen it several places in USA, and it is a great concept. Really nice - makes you feel welcome and you want to stay a lot longer!
Thirdly? Well - they have free coffee! A coffee dispenser with several variants is a good thing!
Fourth of all - they have a chair with knitted cushions. It HAS to be the perfect thing for a yarnshop!
Actually - I just think the shop should move closer to Copenhagen......
I did restrain myself, though. I was a bit shocked from all my shopping in the first shop, and ended up with just one skein of "Jawoll Magic" in citrus-colours. Green, orange and yellow. Perfect for a "Citron" shawl!
Sådan en dag er virkelig god i ny og næ! Nu går vi så alle 3 og ser frem til næste år på Fanø......
Nå ja, og garnpakkelegen? Jeg vandt simpelthen så meget! Lækre ting. Desuden står adventskalenderen nu klar med kæmpe pakker. (Hvilket går mig lidt på - gaverne fra mig er ikke store, selv om jeg ved, at indholdet er godt.... Må blive bedre til at pakke ind!)
A day like that is a good thing every now and then! And right now all 3 of us are looking forward to next year on Fanø......
Oh - and the yarn-dice-game? I won a lot! Great stuff. Furthermore, my Advent Calendar is now ready and waiting with giant packages. (Which bothers me a little - the packages from me were not that big, even though I know they hold good thing..... I have to improve my gift-wrapping skills!)

9 kommentarer:

  1. Super gode butikker som I har besøgt. Jeg er glad for at jeg ikke har så langt til dem.

    SvarSlet
  2. Du har da bevæget dig fra et paradis til et andet. Sikke mange lækkerier:)

    SvarSlet
  3. Det var da en uovertruffen måde at bruge en lørdag på. Og heldige dig der allerede har fået julegave ;0))

    SvarSlet
  4. Det lyder da som om, man skulle følge i dine (garn-)spor ved først givne lejlighed!

    SvarSlet
  5. Merete - du er heldig! (Og potentielt fattig)
    Kirsten - det er godt nok en julegave, så jeg får den rigtigt til jul. Den skal pakkes ind om lidt.
    Dorthe - det skal du da! (Tag gerne mig med!)
    Eva og Lin - ja. Det var bare super!

    SvarSlet
  6. Altså, du forstår da lige at finde de spændende steder, en skam der er så langt til sjælland fra det nordjyske:)

    SvarSlet
  7. Det var ikke værst.... Men Johanne fandt stederne!

    SvarSlet
  8. Hej, jeg håber det er ok at kommentere på et gammelt indlæg. Jeg er truffet på en, der havde strikket "Elisabeth" og hun havde den på - den faldt jeg bare pladask for. Men som du selv skriver, så er er meget lidt at finde på nettet omkring den, ja faktisk ingenting. Det ville være dejligt hvis du havde et billede fra da du fik den færdig. Har du ideer til hvor man kan købe opskriften - det er ikke lykkedes mig at finde et link til Græse Mølle Gårdbutik. Håber meget du kan hjælpe mig på vej. På forhånd tak - Marianne http://www.kattekonen.blogspot.dk/

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails