fredag den 3. september 2010

Efterårs-afhængighed

Det er efterår - der er vist ingen grund til at ignorere det.... Mon ikke vi alle har mærket morgen-køligheden på cykelstien?
Der sker noget med mig om efteråret. Jeg eeeeelsker duften af skovbund, og jeg kan ikke bevæge mig hurtigt gennem en skov. Bl.a. af de to årsager du kan se billeder af her.
Det første er den øverste plante. Jeg aner ikke, hvad navnet er, men den markerer stensikkert afslutningen af sommerferien og overgang til skoleåret. Hvert år i august laver den sine frø i fine frøkapsler, og når de er modne, kan man klemme på dem med fingrene, hvorefter de "eksploderer" til alle sider. Vildt sjovt!
Er de rigtig overmodne, skal man bare røre ved den inderste del af kapslen før de eksploderer.
Ja - det er barnligt. Nej, det giver ingen større mening, men.... Jeg eeeeeeeeelsker det!
Desuden er der jo brombærrene.
Det er bare toppen at gå forbi nogle brombærbuske og lede. Især nu, hvor de er ved at være modne og søde.
Uhm..... Først kirsebær, hindbær og nu brombær og snart hasselnødder.
Efteråret er en skøn størrelse!

2 kommentarer:

  1. Jeg mener helt bestemt at det er en spring basamin, for har lige set det i Søren Ryges program + min far har en i haven. Jeg elsker også at få dem til at eksplodere, det er altså sjovt uanset alder.
    Friske brombær hmm mums.

    SvarSlet
  2. Pia - det var dog et fint navn den har! Tak skal du have.
    Jeg er glad for, at nogen deler min spring-last.

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails