søndag den 8. august 2010

Neonatal-nissehuer

Hermed opskrift på neonatal-nissehuer. Jeg har strikket samtlige 5 størrelser, og der er lidt mudder ved den næst-mindste og den næst-største, der nok bliver revideret hen ad vejen (det drejer sig om maskeantallet helt oppe i spidsen af huen, så det er bare i småtingsafdelingen, og man kan sagtens improvisere sig ud af det. Det lover jeg!)

De 5 størrelser er (uden dog at have prøvet dem på virkelige babyer): str. meget lille (ca. 1-1,5 kg), str. lille (ca. 1,5 - 2,5 kg), str. mellem (2,5-4 kg), str. stor nyfødt (4-5 kg), str. meget stor (3-4 mdr).

Du skal bruge: Bomuldsgarn nr. 8, rester i rød og hvid. Strikkepinde (lille rundpind eller strømpepinde) str. 3,5 mm (hvis du bruger andre str. pind bliver huernes størrelse anderledes, hvilket ikke gør noget. Babyhoveder er som bekendt forskellige)


Opskrift: Slå 53-63-73-83-93 m op med hvidt garn. Strik 2 p ret.

På næste pind startes ind- og udtagninger, som strikkes på hveranden pind: 1 r, tag 1 m ud, 8-10-12-14-16 r, strik 3 m sammen (tag 2 m løs af, strik 1 m r og træk de løse masker over), 8-10-12-14-16 r , tag 1 m ud, 1 r, tag 1 m ud, 4-5-6-7-8 r, strik 3 m sammen, 4-5-6-7-8 r, tag 1 m ud, 1 r, tag 1 m ud, 8-10-12-14-16 r, strik 3 m sammen, 8-10-12-14-16 r, tag 1 m ud, 1 r.

Strik med hvidt garn 6-8-8-10-12 p ret med udtagninger på hveranden pind. Sidste pind er fra vrangsiden, uden udtagninger.

Skift til rødt garn og begynd at strikke rundt.
På første pind strikkes ind- og udtagninger som før, men sidste m strikkes sammen med første m på næste p, og den første og sidste udtagning, der før sad i hver ende af arbejdet sidder nu adskilt af 1 m ret.
Fortsæt med at strikke rundt, med ind- og udtagninger på hveranden pind, til der ialt er strikket 8-10-12-14-16 gange ind- og udtagninger.
Herefter fortsættes udelukkende med indtagninger på samme steder som før, mens udtagninger stoppes.
Strik yderligere 5 pinde (2 x indtagninger), herefter startes indtagninger midt bag, (kommer til at ligge midt bag, dvs. hen over omgangens start) på hver 4. pind (strik 3 m sammen). De øvrige indtagninger på hver 2. pind fortsættes samtidig. Strik, til der er lige mange masker mellem hver af de 3 "gamle" indtagnings-steder. For den næst-mindste og næst-største størrelse bliver der en maske i overskud midt bag.
Fortsæt indtagninger på hveranden pind, til der er 18-16-18-16-18 m tilbage på omgangen. Strik 2 p ret inden næste indtagning, strik herefter 3 p ret inden yderligere indtagning. Strik herefter 3 p ret og træk så tråden gennem de sidste 6-4-6-4-6 m.
Sy huen sammen i kanten nederst midt bag og hæft ender.

Kvast: Slå med hvidt garn 3 m op.
1. pind: Strik 3 m ret, slå 8 masker op.
2. pind: Luk 8 m af, strik de tilbageværende m ret, slå 8 nye m op.
Gentag 2. pind, til der er 3 "strimler" i hver side (se næst-øverste billede), luk alle m af.
Buk kvast-stykket sammen på midten, så alle strimler vender til samme side. Vikl den ene løse ende garn stramt om stykket, så det ligner det næst-nederste billede, sørg for at få evt. brede kanter gemt ind i kvasten. Hæft denne ende. Med den anden ende syes kvasten fast til spidsen af huen, og enden hæftes ved at sy frem og tilbage i kvasten nogle gange.

Bånd: Med passende hæklenål (3-3,5 mm) laves en maske i den ene af de brede spidser. Hækl ca. 50 luftmasker, vend, og hækl 1 kædemaske i hver luftmaske tilbage til huen. Hæft ender og gentag i den anden brede spids.

Viola! Ét styk baby-nissehue!

Brug dem til at deltage i min konkurrence, eller til at glæde en bekendt, der er heldig nok til at være i besiddelse af en baby op til jul.....


God fornøjelse!

11 kommentarer:

  1. hvad for en slags strikkepind bruger du til at strikke de små rundt? rundpind?
    Jeg kan slet ikke få det til at lade sig gøre at strikke rundt så småt...
    Min opskrift er lidt anderledes kan jeg godt se.
    Jeg starter med 73 masker, men strikker så 10 mellem hver ud og indtagning i stedet. Mener jeg talte mig frem til det, fra en hue på Odense hospital.
    Men mon ikke de kan bruges alligevel :) er nok så bare ikke til de helt små, men så må jeg bruge din til dem :)
    Dejligt du fik lagt opskriften ud :)
    KH Micha

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine. Tak for opskriften.

    SvarSlet
  3. Tusind tak for din opskrift. Skal være mormor omkring den 21. december, og hvad er mere velkomment end en af dine søde huer.

    SvarSlet
  4. Det må være overkommelige projekter, mellem alle de andre der sniger sig ind.
    Godt initiativ!

    SvarSlet
  5. Hov, hvor blev min kommentar af??

    Nå, jeg prøver igen. Hvor er de bare søde :-) Kan man måske få lov at se dem på en lille model en dag?

    Mange regnvejrsknus
    Henriette :)

    SvarSlet
  6. Nydelige. Takk for oppskriften.

    SvarSlet
  7. Mange tak for jeres søde kommentarer!
    Micha - jeg er sikker på at de andre også kan bruges.
    Jeg strikker de store på rundpind (40 cm) og de små på strømpepinde. Hvis man kan lide magic loop kan man selvfølgelig bare lave dem sådan, og ellers kan man evt. sy dem sammen i nakken.

    SvarSlet
  8. Hei!
    Har lånt oppskrifter både her og der til tepper og luen til barna som jeg strikker til på vår prematuravdeling her i Stavanger,Norge.
    Her følger både teppe og lue med barnet hjem,fordi de pga strenge rutiner rundt vasking av disse tingene ikke kan gå fra barn til barn.
    Her ønsker de også enkle kjoler/dress til barna som ikke overlever og de begraves ofte i disse. Noe for deres sykehus også kanskje?
    Helt topp med et så enkelt strikkearbeid at man kan ha oppskriften i hodet!
    Hilsen en strikkevenn!

    SvarSlet
  9. Synni - tak for din hilsen! Jeg er da superglad, hvis du kan bruge mine opskrifter.
    Vi vasker tæpper og huer, men til gengæld er det i bomuld og kogevaskes. Nissehuer har de dog fået med hjem.
    Jeg har også set de kjoler på Ravelry, men jeg har aldrig hørt dem brugt i DK.
    Det er meget imponerende, så meget I strikker til norske neonatalafdelinger!

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails