fredag den 9. juli 2010

Garnfarvning med frugtfarve

Hermed en uddybende beskrivelse af, hvordan jeg farver garn med frugtfarver. Som regel bruger jeg de billige supermarkedsfarver, der fungerer glimrende, men selvfølgelig er begrænset af det beskedne farve-udbud; rød, grøn, blå og evt. gul (jeg fandt det i Sverige). Alternativt kan man bruge Kool-Aid (noget saftevandspulver, som de færreste vist alligevel vil hælde i uskyldige småbørn) eller de lidt dyrere madfarver fra Panduro.



Det første billede viser, hvad du skal bruge.

Garnet skal være vundet op i bundter. I min gryde er der ca. plads til 100 g garn, så jeg vinder 2 nøgler strømpegarn op i et fællesbundt, f.eks. - som regel laver jeg bundtet over to sengestolper.

Desuden skal du bruge frugtfarve, eddike og en gammel gryde, som du ikke vil bruge til mad mere. Nogensinde!


I de beskrivelser jeg har læst, skal garnet ligge og trække i eddikevand. Der er vist nok et helt specielt forhold, som jeg ikke kan huske, men som du nok kan finde f.eks. ved at søge på Knitty.

Jeg fylder selv gryden med vand, hælder en god sjat eddike i, og tænder straks for varmen. Ikke på det højeste blus, men sådan cirka halvvejs, så vandet langsomt varmer op og garnet imens ligger og trækker (2 fluer med ét smæk!).

Mens du venter på at vandet varmer, kan du f.eks. spise en lille is?

Når vandet er godt varmt - dvs. lige på kanten til at koge, så det damper og der er enkelte småbobler, men endelig ikke spil-koger - kommer du frugtfarven i. En hel flaske.

Jeg hælder den kun i den ene side, og så lader jeg omhyggeligt være med at røre, for at få det dér melerede look.

Det ser ganske vist lidt des-illusionerende ud lige når man hælder det i, men bare vent!

Efter en time ser det sådan her ud - læg låget på igen og lad det boble videre.

Efter yderligere en god time ser det sådan ud. Farven er stort set væk fra vandet, og farvningen er færdig.

Nu skal gryde, vand og garn langsomt køle af til en udholdelig temperatur. (Jeg er ikke så sofistikeret. Jeg slukker for varmen og tager låget af gryden)

Derefter skal overskydende farve skylles væk med vand, der har nærmest samme temperatur som grydevandet. Så vidt jeg ved, er det for at undgå, at garnet får et temperatur-chok og filter. Man kan langsomt gøre vandet koldere over et par skylninger.

Når skyllevandet er klart, trykker du forsigtigt det overskydende vand ud (ikke gnubbe. Medfører filtning).



Til sidst hænger du det til tørre. Meget gerne udendørs, så det går lidt hurtigere. Under alle omstændigheder skal du nok regne med et par dages tørretid ialt. Sådan noget nyfarvet garn er rigtig, rigtig, rigtig vådt.... Bagefter? Ja. Så er det kun fantasien der sætter grænser! Jeg tror, jeg skal have lavet et sjal af det her..... Silke og merino. Lækkert!

23 kommentarer:

  1. Det ser nemt ud. Det tror jeg altså jeg vil prøve.

    SvarSlet
  2. Det skal du bare gøre. Jeg øvede mig de første gange på Coop-garn (alias garnet, hvor det ikke kan gå galt).
    Det er virkelig sjovt at strikke/flashe noget hjemmefarvet!

    SvarSlet
  3. Det er godt nok smart, men behøver det at være en gryde, man ikke vil bruge mere. Hvis der kun er eddike og frugtfarve i, kan det vel være lige meget? Eller?

    Det skal prøves efter ferien!

    SvarSlet
  4. Den måde at farve garn skal jeg prøve her i weekenden. Jeg vil finde til genbrugsen og finde en gryde. Jeg har kun prøvet at farve i en micro-ovn.

    SvarSlet
  5. Mette - jeg har bare læst mig til, at man ikke skal bruge den til mad mere. Og faktisk så sidder det dér farve enormt godt fast efter sådan en god gang kogning....
    Merete - jeg glæder mig til at se, hvad du finder på.
    Mikrobølge-farvning er altså også sjovt.

    SvarSlet
  6. Hm ja man skal jo nok ikke tage chancer. Det skal altså bare prøves :-)

    SvarSlet
  7. Lyder nemt og hyggeligt - må have fat i sådan en gryde ;-)

    SvarSlet
  8. Tusind tak for klare instrukser. Må vist lige ud og shoppe... is har jeg nemlig ikke.
    Flasher sikkert snart hjemmefarvet garn - måske endda tofarvet...
    KH Karina

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Karina - man SKAL bruge is!
    Du kan vel nogle farmaci-tricks til at få flere farver i?

    SvarSlet
  11. Hvordan gør du hvis du vil bruge 2 farver????? Farver først alt garn i en farve og ligger kun den ene halvdel af "garncirklen" i vandet til anden farvning eller????

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hælder de forskellige farver i hver sin ende af gryden, men rører IKKE rundt. På den måde bliver de lidt mixede, men ikke for meget.
      Alternativt kan man farve garnet mens det ligger på husholdningsfilm og aviser. Det har jeg dog ikke prøvet med frugtfarve. Det fixeres iøvrigt i mikrobølgeovn. 1 minut på max varme ad gangen med 1 minuts pause, ialt 3 gange.

      Slet
  12. Det er en skam man ikke kan læse det med den baggrund

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne jo egentlig vældig godt lide min baggrund, men nu er den blevet hvid, så du kan læse det..... Håber, du kan bruge det.

      Slet
  13. Hej. Det ser spændende ud - det må jeg straks prøve, når det bliver morgen. ;)
    Jeg har dog et spørgsmål: farver du på strømpegarn med nylon i?

    SvarSlet
  14. Så længe du bruger madfarver, kan du sagtens bruge gryden til madlavning igen. Det er pulverfarver/syrefarver der er farlige. Mad og frugtfarve er der ikke problemer med.
    Du behøver heller ikke at lade det ligge mere end end halv time for at fiksere farven. Er der stadig farve i vandet efter ca 20 min kan du hælde lidt mere eddike i. Efter 30 min skulle vandet gerne være klart. Det skal have minimum 30 min for at farven er ordentlig holdbar.
    For at garnet ikke skal tørre i dagevis kan du enten få mere vand ud ved at smide det i et pudebetræk og centrifugere det i vaskemaskinen eller bruge en salatslynge...

    SvarSlet
  15. Det er da sikkert et projekt man vil prøve! Men hvor godt holder farven med hensyn til vask? Jeg tænker nu når det er frugtfarve? Det ville være så ærgerligt at få den fedeste bluse for dernæst at se den blive trist efter et par vask 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Jeg synes at selv med de syrebaserede farver er man ikke helt sikker på at de holder farven. Jeg strikkede sokker i noget garn med frugtfarve, og de holdt rimeligt godt til de blev for slidte.

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Hej.
    Når man har kommet frugtfarve og garn i gryden,skal det så koge den time det skal stå?
    Mvh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - det skal bare småboble, ikke spilkoge. Jeg ved ikke hvad temperaturene skal være, men sikkert omkring 90.

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails