torsdag den 13. august 2009

Ferie-fantasier og fædrelands-frustrationer

Jeg er blevet den glade ejer af denne fantastiske bog om Gribskov. Faktisk er det hele 2 tykke bøger med alskens oplysninger, samt en kortbog. De(n) er en for tidlig fødselsdagsgave, og jeg er vældig glad, for jeg er vokset op lige klods op ad Gribskov og har tilbragt en hel del timer dér i min barndom. Ikke bare i den tilstødende skov, men også på cykelture og med bilture til Esrum Sø m.v.
Bogen indgår i mine feriefantasier. Jeg tror egentlig godt, jeg kunne fylde et par uger mere med aktiviteter, end de 1½, jeg har tilbage....
Kunne virkelig godt tænke mig nogle gode cykelture - sådan op-i-Gribskov agtigt. Jeg kan jo altid tage toget tilbage med min cykel, tænker jeg.... Til det formål er bogen god, for alle stier er med, samt alle de sjove og mystiske stednavne skoven har. Der er mange timers underholdning gemt i den bog!
Jeg ville også gerne sy en del. Sådan noget tager jo tid, og jeg gider ikke til hverdag. Men det burde vel kunne lade sig gøre i ferien..
I går fik jeg pludselig fantasier om at flyve 1 dag til Island - bare for at opleve garnudsalget. Skal bare lige have lidt flere bonus-points, så jeg har nok til en gratis tur!
Så er der bøger, der skal læses, skabe, der skal vaskes, ting, der skal strikkes og film, der skal ses. Pyha - det kan være travlt at have fri!
Vågnede ellers op til nyheden om, at Brorsons Kirke blev stormet i nat, og de asyl-søgende irakere ført bort. Hvad sker der for Danmark? Af frygt for snyderi og snyltere har udvisning af flygtninge taget overhånd, efter min mening. Især i lyset af, at Irak i en del områder absolut ikke er sikkert at vende tilbage til.
Dansk Folkeparti påberåber sig danskhed og kristenhed, og har efterhånden sat så meget præg på dagsordenen herhjemme, at det er skræmmende. Jeg forstår ikke, at de har stormet en kirke. Fra ældgamle dage har kirken været et fristed, hvor man kunne søge tilflugt, og det var en skændsel i den danske historie, da Kong Knud blev stukket ihjel foran alteret i en kirke i Odense for 1000 år siden. Alene af den grund fik han tilnavnet "Den Hellige" - det havde vist ikke meget med hans livsførelse at gøre....
Skal det så pludselig være legalt, bare fordi det er irakere i kirken? Tæller de ikke helt så meget som danskere? De havde sat sig selv i fængsel i den kirke, for de var vist udmærket klar over, at det, de troede var asyl, kun talte inde i kirken. Jeg forstår det ikke, og ind imellem græmmer jeg mig over at være dansker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails