torsdag den 14. maj 2009

Intarsia

Jeg har fået et spørgsmål om intarsia. Som det nok er nogle bekendt, får man automatisk meget grimme kanter, hvor man skifter mellem 2 farver ved gobelin-strikning. Jeg har fundet en måde at løse problemet på - jeg ved egentlig ikke, om den har et navn, men jeg vil prøve at beskrive den her. Hvis du har brug for metoden, er den til fri afbenyttelse.
I have received a question on intarsia. As you might know, intarsia automatically creates very ugly edges where 2 colours meet each other. I found a way to solve this problem - I don´t know if it has a name, but I will try to describe it. If you sometime have use for this method, you are ever so wellcome.
Det øverste billede viser det netop færdigstrikkede forstykke til en Build-a-bear vest med sokketern. Som det ses, er især de øverste, skrå kanter ikke kønne. De smalle kryds igennem ternene ser egentlig ok ud.
The top picture is the front of a Build-a-bear argyle top. As it is clearly seen, especially the top edges of the pattern not pretty. The thin lines through the pattern is okay.

Jeg bruger de ender, der alligevel hænger, til at stramme tråden op, Jeg syr skiftevis mellem de lidt løse tråde mellem pindeskift, og et stykke ude i det ensfarvede (i lidt af garnet, så det ikke ses fra forsiden).
By using the loose ends hanging there anyway, I tighten up the yarn. I put the needle through the looser threads (white, vertical) from the change of rows, and then through the background colour (dark blue) a few stitches away. I sew through part of the blue stitches, so that the sewing will not be visible from the front.

Den øverste, skrå del af mønsteret syet færdig.
The top, oblique part of the pattern sewn.

Efter syning af alle sider, bagsiden af arbejdet.
Finished sewing all edges, wrong side of the work.
Ternet yderst til højre syet færdig - i forhold til de andre tern kan forskellen ses tydeligt.
The far right square finished. When compared to the other squares the difference is obvious.
Jeg har brugt denne metode til alle intarsia-sweatre på alle de områder, hvor kanterne ser grimme ud. Det er et stort arbejde, men jeg synes, det betaler sig.
I use this method when knitting intarsia-sweaters in all areas where the edges do not look nice. It is quite a work, but I think it pays of.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails